Úspěšné české firmy v Turecku


Na tureckém trhu v současné době působí mnoho větších a menších českých firem, které zde úspěšně prodávají své výrobky a dělají tak dobré jméno České republiky v Turecku.

Obchodní spolupráce České republiky se zemí půlměsíce je velice důležitá a turecký trh s 80 miliony spotřebiteli patří k významným obchodním partnerům ČR. Tuto důležitost Turecka pro české firmy dokládá i objem vzájemné obchodní výměny.

Obchodní obrat v roce 2015 rostl meziročně o 7,1 % a dosáhl hodnoty 78,2 mld. Kč s přebytkem 16,9 mld. Kč ve prospěch ČR. Přes zpomalení turecké ekonomiky pokračoval i v roce 2017 vzájemný obchodní obrat v dynamickém růstu a stále se udržuje pozitivní saldo obchodní bilance ve prospěch České republiky. Třetinu vzájemného obchodu tvořily výrobky a komponenty automobilového průmyslu, který je silný v obou zemích.

Škoda Auto

Logo Škoda AutoNapříklad automobilka Škoda Auto v roce 2016 dodala zákazníkům v Turecku celkem 28 900 vozů. Počet prodaných vozů značky Škoda rok od roku stoupá. Jak česká automobilka informovala přímo ČeskoTurecko, největší oblibě se ze škodováckých modelů v loňském roce těšila Škoda Octavia (12 800 vozů), dále Škoda Superb (7 900 vozů) a též Rapid (2 300 vozů). Počet prodaných vozů Octavia vzrostl o 27,7 % oproti roku 2015, v případě modelu Rapid pak o 18,6 %. V roce 2017 také dorazil na turecký trh nový model Kodiaq. Škoda Auto zaznamenává rostoucí trend tržního podílu.

Česká automobilka Škoda Auto se na tureckém trhu také musí vypořádat s místními specifiky, mezi které například patří vysoká výše zdanění, která závisí jednak na objemu motoru a také výši tzv. “net price”, dále pak vývoj směnného kurzu TRY a EUR a očekávání zákazníků, které se silně odvíjí od ekonomické situace na tureckém trhu. Škoda Auto také musí zápolit s místní automobilovou konkurencí, mezi kterou patří například Oyak-Renault, čtvrtý největší průmyslový podnik Turecka.

Budějovický Budvar – jediné české importované pivo na tureckém trhu

Logo Budějovický BudvarČeši jsou svým vynikajícím pivem známi po celém světa a zlatavý mok dělá dobré jméno České republice také v Turecku. Jak pro ČeskoTurecko řekl obchodní ředitel Budějovického Budvaru Ing. Robert Chrt segment importovaného piva je v Turecku velmi malý a tvoří pouze 0,5 % z celkového objemu prodeje piva v Turecku. V Turecku totiž existuje pro obchod s alkoholem celá řada byrokratických bariér a silná regulace ze strany státu.

České firmy v Turecku BudvarV první řadě jsou to velmi vysoké daně, zvláště speciální spotřební daň (Special Consumption Tax). To v důsledku znamená, že třetinková láhev Budějovického ležáku v supermarketu stojí v přepočtu cca 50 Kč. V Turecku je také zakázaná propagace piva. Pro import je nezbytná licence, kterou je nutno každoročně obnovovat. To obnáší mimo jiné předložení mnoha certifikátů, což je podle slov obchodní ředitele Budějovického Budvaru pracné a časově náročné.

Turecký trh s pivem ovládají dva místní pivovary. Efes Pilsen a Tuborg, jejichž podíl na trhu je asi 99,5 %. Specifikou tureckého trhu jsou také masivní šedé importy mezinárodních značek, které se logicky prodávají za výrazně nižší cenu než oficiálně dovážené pivo. Ze všech těchto důvodů patří Turecko mezi naše nejsložitější exportní destinace (vyvážíme celkem do 80 států), řekl pro ČeskoTurecko obchodní ředitel Budějovického Budvaru Ing. Robert Chrt.

Budějovický Budvar má naštěstí v Turecku dobrého importéra, se kterým pracují již od roku 2014 a díky jeho zkušenostem a znalostem mají naše prodejní výsledky sice pomalý, ale dlouhodobě vzestupný trend. To, jak je důležité na tureckém trhu mít dobrého a prověřeného obchodního partnera, jsme také již informovali dříve a slova obchodního ředitele Budějovického Budvaru Chrta tento fakt jen potvrzují.

Jak dále říká obchodní ředitel Budějovického Budvaru pan Chrt, náš světlý ležák Budweiser Budvar je momentálně jediné české importované pivo na tureckém trhu. Distribuci cílíme primárně na největší města a také na pobřežní turistické oblasti jako je Bodrum nebo Izmir. V letošním roce rozšíříme náš sortiment o tmavý ležák. Turecko považujeme za zajímavou obchodní příležitost s potenciálem do budoucna. Tato země je pro nás důležitá i ze strategického hlediska, neboť máme exkluzivní právo ke značce Budweiser v Turecku.

České tramvaje na baterky

Mezi další úspěšné české firmy v Turecku, které se na místním trhu prosadily, patří například Škoda Transportation, která získala v Turecku další zakázku na moderní bateriové tramvaje, které dodá do města Eskişehir. Škoda Transportation tak navazuje na předchozí dodávky 72 vozidel do tureckého města Konya, o které jsme v minulosti na ČeskoTurecko také informovali zde.

Logo Škoda TransportationPlzeňská společnost Škoda Transportation pro dopravní podnik v Eskişehiru vyrobí celkem čtrnáct plně nízkopodlažních moderních vozidel ForCity Classic. Hodnota zakázky je více než 26 milionů Euro. Vozidla ze Škodovky budou vybavena výkonnými trakčními bateriemi a díky tomu je bude moci dopravce v Eskişehiru provozovat na více než kilometrovém úseku bez trolejového vedení, který město plánuje vybudovat. Bateriový pohon tramvají se obecně využívá hlavně v případě, kdy tramvaj má zajíždět do oblastí, kde není nainstalována trolej, například z estetických důvodů v historických centrech měst. Pohon může být použit také v případě poruchy vrchního elektrického vedení, aby tramvaj nebránila plynulosti silničního provozu.

Turecký Eskişehir, který se nachází na západě země na jedné z hlavních spojnic mezi Ankarou a Istanbulem, v posledních letech prochází dynamickým rozvojem a má zhruba 700 000 obyvatel.

 

Chytré křižovatky ze Zlína

V dopravě se také daří dalším českým firmám, když například v současné době společnosti CROSS Zlín a AŽD Praha finalizují komplexní ITS projekt v tureckém Izmiru.

Toto třetí největší turecké město s téměř 4 miliony je důležitým správním střediskem stejnojmenné provincie. Izmir ležící na pobřeží Egejského moře a je nejzápadněji položené turecké město. Bylo zde celkem připojeno přes 3000 chytrých zařízení, které jsou řízeny a spravovány v nepřetržitém režimu 24 hodin denně ze zcela nového moderního řídícího centra.

Pro vyšší bezpečnost na silnicích i ve městě jsou vedle kamerového systému a detekce průjezdu na červenou instalovány také zařízení pro měření překročení povolené rychlosti či povolené maximální výšky vozidla.

České firmy v Turecku se musí připravit na specifika místního trhu a být schopny se zde velmi dobře orientovat. Pokud se také chcete zařadit mezi firmy, které na tureckém trhu uspěly, napište nám na info@ceskoturecko.cz nebo rovnou zavolejte na +420 736 177 368. ČeskoTurecko je spolehlivým partnerem českých firem v Turecku a pomáhá jim obchodovat a prosadit se na specifickém tureckém trhu.