Příprava na podnikání v Turecku a podnikatelský plán
V přechozím článku „Jak začít podnikat (v Turecku)?“ jsme se zaměřili na to, jak vlastně začít v Turecku podnikat a na co se na začátku své podnikatelské kariéry zaměřit. V tomto článku se více rozepíšeme o samotném podnikatelském záměru a podnikatelském plánu. Pokud jste se tedy rozhodli rozjet své podnikání v Turecku, za prvé vám doporučujeme ujasnit si záměr, který vlastně chcete dělat. Podle toho byste si pak měli připravit svůj business plán.
Podnikání v Turecku 101
„Chtěl bych dovážet zboží z Turecka, ale nevím co. Můžete mi poradit? Co by se dalo z České republiky naopak dovážet z Turecka?“
Nějaké tušení samozřejmě máme, ale nejlepší bude, když si uděláte aspoň základní průzkum trhu, a třeba na to také přijdete. Nemůžeme vám jen tak doporučit dělejte to či ono, nebo to naopak nedělejte. To vy si musíte nejdříve rozmyslet, čemu se chcete věnovat.
Mám podnikatelský záměr – tedy už vím, co chci dělat!
„Chtěla bych z Turecka do České republiky dovážet textil. S dovozem zboží z Turecka nemám žádné zkušenosti. Můžete mi prosím poradit?“
Ano, můžeme vám poradit. Ale zkuste si odpovědět aspoň na tyto základní otázky a z odpovědí si vytvořte kostru svého podnikatelského plánu.
- Proč chcete zboží dovážet zrovna z Turecka?
- Jaké zboží chcete přesně dovážet? Jaký textil? Ponožky, svetry, svatební šaty nebo spodní prádlo?
- V jakém množství chcete zboží dovážet?
- Komu dovezené zboží budete prodávat a za jakou cenu?
- Je turecké zboží v Česku prodejné?
- Existuje v České republice poptávka po tomto druhu zboží?
- S čím potřebujete od nás přesně poradit?
- Máte již vyhlédnuté nějaké turecké dodavatele?
- Chcete, abychom vám dodavatele našli?
- Zvládnete komunikaci a vyjednávání s tureckými obchodními partnery?
- Jak budete zboží z Turecka dovážet?
- Potřebujete od nás pomoci s celním řízením a zajištěním dopravy?
- Mysleli jste také na turecké obchodní a kulturní odlišnosti?
S dovozem zboží z Turecka máme praktické zkušenosti a víme, jak na to, takže pokud budete mít jasno, co vše od nás potřebujete a co si naopak uděláte svépomocí, napište nám na info@ceskoturecko.cz a domluvíme se na dalším postupu a rádi vám připravíme cenovou nabídku našich služeb.
Mám firmu, jsem tedy podnikatel! Opravdu?
Nepsané podnikatelské pravidlo říká, že je dobré si založit firmu nebo živnostenský list, až to bude opravdu nutné. Na samém začátku tedy až tolik neřešte, zda budete s.r.o. nebo OSVČ. Své podnikatelské experimenty tedy můžete také dělat nezištně nebo jen v malém rozsahu.
Umožní vám to si potenciální zákazníky velmi dobře otestovat. Pokud si tedy chcete například otevřít pekárnu, začněte péct doma pro své sousedy, známé a kamarády. Udělejte si průzkum trhu, zda jim vaše výtvory opravdu chutnají a zeptejte se jich, kolik by za ně byli ochotni zaplatit. Budete mít tak příležitost vypilovat své recepty, zjistit, které příchutě jsou nejoblíbenější, které nikomu nechutnají, a zvolit vhodnou cenovou politiku.
Pravdou je, že pro některé profese nebo aktivity budete živnostenský list nebo firmu potřebovat hned od začátku. Co je potřeba a co ne, si musíte vše nejdříve dobře nastudovat. Průzkum trhu by měl být ale součástí vašeho podnikatelského plánu v každém případě.
Většina našich aktivit, které aktuálně děláme, začaly jako poptávka od nějakého konkrétního zákazníka, který měl o službu zájem a nemohl nikoho najít, kdo by mu s tím pomohl.
Například takto jsme my začali s estetickými a lékařskými zákroky v Turecku.
O tom, že zdravotní péče v tureckých soukromích klinikách a nemocnicích je výborná, jsme věděli velmi dobře již dlouho, ale nikdy nás ale nenapadlo, že bychom se tomu mohli aktivně věnovat. Impulzem až bylo, když nás oslovila jedna pražská estetická klinika, abychom jim pomohli získávat turecké klienty. V roce 2018 jsme se tedy o tento obor začali zajímat více do hloubky a zjistili, že vlastně logičtější je zajišťovat pro české klienty estetické a lékařské zákroky v Turecku. Tyto zákroky jsou totiž v Turecku na mnohem vyšší úrovni a cena je v Turecku oproti České republice mnohem nižší.
Nejdříve jsme začali s transplantacemi vlasů, kde je tento cenový rozdíl nejvýraznější a jedná se o poměrně jednoduchý zákrok. Postupně jsme do našeho portfolia přidávali další estetické a lékařské zákroky. Teď s námi do Turecka můžete letět nejen na transplantaci vlasů, ale také na plastické operace prsou, nosu, hýždí a další estetické a lékařské zákroky.
Během naší praxe se také setkáváme s názorem:
„Podnikatelský plán nepotřebuji. Všechno vím a už to mám promyšlené.“
Vážně? Jen si to schválně vyzkoušejte „hodit na papír“ a uvidíte, že to je něco úplně jiného představovat si to v růžových barvách. Zkuste svůj podnikatelský plán vyjádřit v číslech a tabulkách.
- Kolik peněz budete potřebovat na rozjezd podnikání?
- Za jak dlouho se vám vrátí vstupní investice?
- Jaká bude prodejní cena vašich výrobku? Je to hodně nebo málo? Jakou cenu má konkurence a proč?
- Uživí vás rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou?
- Jak vysoký si budete vyplácet plat a zda vůbec? Nebo někoho zaměstnáte? Jak vysoký bude plat zaměstnance? Co sociální a zdravotní pojištění?
- Jak budete dělat marketing? Kolik do něj můžete investovat? Kolik vás stojí získání 1 zákazníka?
- Kdo je vaše největší konkurence?
- Co se vaši největší konkurenční výhodou? Jak si ji dokážete udržet?
- Co je vaše slabina?
- Jakým způsobem budete služby nebo zboží prodávat?
- Kde budete zboží z Turecka skladovat?
Takto bychom se mohli ptát dále, takže se zkuste na internetu podívat na vzory podnikatelských plánů a trochu se jimi inspirovat při plánování podnikání v Turecku.
Asi máte po přečtení našeho článku o podnikání v Turecku více odpovědí, ale na druhou stranu věříme, že pokud se vám podaří na všechny výše uvedené otázky odpovědět, máte skvěle nakročeno k tomu svůj podnikatelský sen uskutečnit.
Pokud byste přesto měli další otázky, neváhejte se na nás kdykoliv obrátit na info@ceskoturecko.cz. Při zrozjedu vašeho podnikání vám můžeme pomoci s česko-tureckými překlady, můžeme pro vás vyhledat spolehlivé turecké a české dodavatele nebo vám v rámci našich poradenských služeb můžeme poradit zorientovat se v podnikatelské problematice. Také nás můžete sledovat na Facebooku, Instagramu nebo se mrknout na nás YouTube kanál.