ČeskoTurecko přednášelo o Turecku na FOR INDUSTRY
Na samotný závěr souboru Jarních průmyslových veletrhů v pátek 13. 5. 2016 proběhla jako součást doprovodného programu veletrhu FOR INDUSTRY očekávaná přednáška doktora Milan Hnátka s názvem „Představení Turecka jako potenciálního obchodního partnera a předpoklady úspěchu na místním trhu“.
Přes to, že se přednáška konala v odpoledních hodinách a výstavní haly se začínaly postupně vyprazdňovat, konferenční sál č. 2 od 14:00 hodin ožil posluchači, kteří měli zájem se dozvědět více informací o Turecku a hlavně získat cenné typy a rady jak jednat a obchodovat s tureckými partnery. Přednášející Milan Hnátek má s obchodním jednáním v Turecku bohaté zkušenosti, které během své přednášky předal také posluchačům z řad odborníkům z firem, ale i široké veřejnosti, která se přišla na přednášku o Turecku podívat.
Milan Hnátek poprvé navštívil Turecko v roce 2009 a deset měsíců strávil ve městě Eskişehir jako student magisterského studijního programu. Od srpna 2012 pracoval během svého doktorského studia v zahraniční kanceláři CzechTrade v Istanbulu. V roce 2013 pak společně se svou tureckou partnerkou Ece Ergüney založili ČeskoTurecko a od té doby poskytují českým a tureckým firmám své profesionální poradenské služby.
Na konkrétním příkladu jednoho z klientů také Milan Hnátek demonstroval během své přednášky konkrétní práci ČeskoTurecko, která zahrnuje vše potřebné od vypracování průzkumu trhu, vytvoření databáze kontaktů, oslovení potenciálních partnerů až po prověření vybraných obchodních partnerů a uzavření smluvní spolupráce.
Úvod páteční přednášky byl věnován obecnému představení Turecka, které mimo jiné obsahovalo informace o jeho geografické poloze, počtu obyvatel a další zajímavosti. Následovalo představení ekonomiky Turecka, které bylo doplněno praktickými příklady, a nejednalo se tak jen o suchá ekonomická data. Pro zajímavost Milan Hnátek také uvedl významné turecké značky. Téma tureckých značek bylo také součástí propagace přednášky, kde na facebooku měli fanoušci možnost hádat o jaké turecké značky se jedná.
Další část přednášky byla věnovaná úspěšnému vstupu na turecký trh a také turecké obchodní etiketě. V Turecku je například velmi důležité osobní setkání s potenciálních partnerem, jelikož cílem je vzájemné poznání a představení se, nežli chladné obchodní vyjednávání. V Turecku na rozdíl od evropských obchodních jednáních se vyžaduje mnohem osobnější přístup a rychlá reakce. Proto v Turecku v obchodní komunikaci moc nefunguje oslovení obchodního partnera pomocí emailu, ale turecké obchodníky naopak velice potěší telefonát a znalosti tureckých frází.
Také je velice důležité si připravit všechny potřebné obchodní materiály v angličtině, nebo nejlépe v turečtině. Nezapomeňte své propagační materiály také přizpůsobit místním zvyklostem. Například vnadné křivky modelky propagující stavební silikon konzervativního tureckého obchodního partnera nemusí potěšit, ale naopak rychle odradit.
Páteční přednáška v rámci doprovodného programu veletrhu FOR INDUSTRY byla nabitá dalšími praktickými typy, jak zaujmout tureckého obchodního partnera, jak vést jednání o ceně a také čemu se například během obchodního jednání vyhnout a na co si dát pozor.
Jednám z cílů ČeskoTurecko je pomáhat českým a tureckým firmám ve vzájemném obchodování a zvýšit český export do Turecka a naopak českým firmám v Turecku najít vhodné dodavatele, případně importovat výrobky z Turecka. Přednáška Milana Hnátka právě tento cíl naplňuje a přesně zapadá do strategie ČeskoTurecko nabízet profesionální poradenské služby, ale také informovat o obchodních příležitostnostech pro české firmy v Turecku, pomáhat jim tyto příležitost využít a najít nové trhy na odbyt svých výrobků.