Česko-turecké Business fórum v Praze
Den po tureckých parlamentních volbách se v pondělí 8. června 2015 v prostorách Ministerstva průmyslu a obchodu ČR uskutečnilo mezinárodní setkání reprezentací Turecké a České republiky. Za tureckou stranu se setkání účasnili členové sdružení podnikatelů a průmyslníku ÇİSAD (Çorlu İş İnsanları ve Sanayicileri Derneği) a za českou stranu zejména zástupci CzechInvest, CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a soukromých subjektů. Česko-tureckého obchodního setkání se také účastnili zástupci ČeskoTurecko, slečna Ece Ergüney a pan Milan Hnátek.
Vedoucím turecké podnikatelské delegace byl člen představenstva ÇİSAD pan Müjdat Ayan a také prezident sdružení pan Celal Öğücü. Sdružení ÇİSAD pochází z tureckého města Çorlu, které leží v oblasti Tekirdağ, která nese jméno po největším městu regionu. Region Tekirdağ se nachází v severozápadní části Turecka a leží na evropském kontinentu. Město Çorlu je centrem regionu a v okolní aglomeraci žije zhruba 1 milion obyvatel, nachází se zde několik velkých průmyslových zón včetně jedné free zóny a dvou významných universit. Sdružení ÇİSAD bylo založeno v roce 2002 sedmi průmyslníky a dnes má více než 50 členů.
V úvodu česko-tureckého business fóra přivítal turecké hosty ředitel Sekce mezinárodních vztahů Svazu průmyslu a dopravy ČR, pan Lukáš Martin. Následovalo úvodní slovo obchodního rady Turecké ambasády, pana Necmi Urlu, který hovořil zejména o tom, že mezi Českou republikou a Tureckem stále existují určité zažité stereotypy, které je třeba překonat, aby bylo možné posílit již tak významnou obchodní spolupráci. Právě překonání zmíněných barier v mezinárodním obchodu je cílem ČeskoTurecko, které pomáhá spojovat české a turecké podnikatele. Není neznámou, že mezi českou a tureckou kulturou existují určité kulturní rozdíly, které při jejich nerespektování mohou zhatit sebelépe připravenou obchodní prezentaci nebo jednání. V Turecku mají stále největší hodnotu znalost místního prostředí, osobní kontakty a vazby, které mohou českým podnikům otevřít dveře na turecký trh.
Mezi další prezentující na Business fóru patřil také pan Ondřej Štec, který hovořil o tom, jak CzechInvest může pomoci tureckých podnikům investovat v České republice. O tom, jak českým podnikům může naopak při vstupu na turecký trh pomoci například CzechTrade, hovořil pan Nedělka ze stejnojmenné agentury. Prezentace o České republice zakončil pan Jan Poličanský z Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, který hovořil o vzájemných obchodních aktivitách mezi Českou a Tureckou republikou.
Při vstupu české firmy na turecký trh nebo při jednání s tureckými dodavateli je velmi důležitá spolupráce s partnerem, který zná místní prostředí, kulturní specifika a má v regionu síť prověřených kontaktů. Důležitá je také znalost turečtiny a kulturního kontextu. Častou chybou českých podniků je, že podceňují tuto skutečnost a s vidinou ušetřených nákladů se snaží na turecký trh prorazit samostatně. Jelikož však nemají s kulturně rozdílným trhem zkušenosti, jejich snaha vychází naprázdno a v konečném výsledku vyjde mnohem dráže, než kdyby se již v začátku spojili s partnerem, který rozumí jejich obchodním potřebám a také ví, jak podnikat v Turecku.
ČeskoTurecko má stejně blízko jak k České republice, tak k Turecku a velmi dobře rozumí potřebám českých podnikatelů. Zároveň se umí pohybovat v Turecku a pomoci tak vzájemné mezinárodní spolupráci. Mezi hlavní služby ČeskoTurecko patří například vyhledávání obchodních partnerů pro české a turecké společnosti, poradenství a zprostředkování informací v otázkách spojených s dovozem, vývozem, spotřebitelskou poptávkou, výrobou, dopravními možnostmi, clem, daněmi a právním prostředím. Jedinečnou výhodou ČeskoTurecko je vedoucí role v česko-turecké komunitě a fakt, že se jedná o největší česko-tureckou komunitu čítající více než 700 členů.